.


Tähän osioon kirjoittelen maukkaita makupaloja Pöytyän kunnan päätöksenteosta kuluvalla valtuustokaudella. 

Valtuuston kokous 3.4.2017

Esityslistalla ei ollut montaa asiaa, mutta se tärkein eli kouluasia. Asian käsittelyssä tehtiin useita poikkeavia ehdotuksia. Yhtä ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.  Hilkka Lindgren teki saman sisältöisen poikkeavan esityksen  kuin kunnanhallituksessa. Ehdotuksen sisältö oli lyhyesti se, että Riihikosken yhtenäiskoulu korjataan ja rakennetaan yhtenä yksikkönä eikä 1-2-luokkalaisia sijoiteta Auvaisten kouluun. Kannatin esitystä samoin perustein, joista olen jo aiemmin kirjoittanut sivullani, kun kerroin kunnanhallituksen kokouksesta Tämä ehdotus äänestytettiin ensin pohjaehdotusta vastaan, ja poikkeava ehdotus hävisi niukasti äänin 18-17. Iso harmi!

Kokous oli kaiken kaikkiaan niin sekava kuin pahimmissa kuvitelmissani etukäteen olin ajatellut. Veikko Niittymaan ehdotus siitä, että kyläkouluja hyödynnetään niin kauan, kun uudet tilat valmistuvat, oli sinänsä ihan järkevä ja kannatettava. Kokouksessa oli neuvottelutaukoja pariinkin kertaan. Ryhmien puheenjohtajien neuvottelussa Veikon ehdotuksesta päädyttiin siihen, että hän vetää ehdotuksensa pois ja tähän ehdotukseen palataan seuraavassa valtuuston kokouksessa. Jos ehdotus olisi otettu käsittelyyn nyt, olisi jouduttu tilanteeseen, jossa olisi äänestetty vastakkain ensin Lindgrenin ja Niittymaan ehdotuksesta ja sitten niistä voittanut olisi ollut äänestyksessä pohjaehdotusta vastaan. Tästä taas olisi tullut aika hassu tilanne, koska molemmat ehdotukset olivat minun ja monen muun mielestä kannatettavia.

Valtuuston puheenjohtaja tulkitsi asian niin, että molemmat ovat samanarvoisia poikkeavia ehdotuksia. Jos olisin itse ollut puheenjohtajana, olisi äänestyttänyt Niittymaan esityksen hyväksymisestä erikseen, koska se oli mielestäni riippumaton muista poikkeavista esityksistä. Asia olisi saatu tältäkin osin kerralla valmiiksi. Olisi voinut myös kysyä valtuustolta, voisiko valtuusto yksimielisesti hyväksyä Niittymaan esityksen ilman äänestystä. Mielestäni ehdotukselle oli suuri kannatus. No, mutta asia toki saadaan valmiiksi myös seuraavassa kokouksessa.

Pasi Lepistö taas teki ehdotuksen, josta en vieläkään ole henkilökohtaisesti  ihan varma, mitä se tarkoitti. Valtuuston puheenjohtaja kuitenkin tulkitsi ehdotuksen niin, että se oli pohjaehdotuksen kokonaan hylkäävä ehdotus. Ehkä näin.  Itse en olisi ihan varma. Lepistön ehdotuksessa ei mainittu, että luovutaan yhtenäiskouluhankkeesta.  Ehdotus jätti paljon tulkinnanvaraa .Siitä joka tapauksessa äänestettiin erikseen pohjaehdotusta vastaan viimeiseksi perusteena juuri tuo pohjaehdotuksen kokonaan hylkäävä kanta. Itse olisin kyllä vielä kaivannut selvennystä itse ehdotuksen tekijältä.  Olisin myös äänestyttänyt Lepistön ehdotuksen yhtenä poikkeavana ehdotuksena eli ensin olisi äänestetty Lepistön ja Lindgrenin ehdotuksen välillä ja näistä voittanut olisi ollut pohjaehdotusta vastaa. Tuskin se lopputulosta olisi muuttanut. Mutta näillä mentiin. Lepistön ehdotus hävisi .äänestyksessä reilusti, joten loppujen lopuksi valtuuston päätökseksi tuli pohjaehdotus.

Minusta ei päätös ole paras mahdollinen, mutta tämä on demokratiaa ja tehtyjen päätösten kanssa on elettävä.

Valtuuston kokouksessa oli muitakin asioita. Ohimennen ja ilman keskusteluja valtuusto päätti myydä Attendo Oy:lle Kyrön taajaman parhaalta paikalta tontin 32861 euron hinnalla. Attendo aikoo rakentaa paikalle 30-paikkaisen hoivakodin ja tarjota työtä paikallisesti 20 hengelle. Vaikka suhtaudun periaatteessa kielteisesti yksityistämiseen, niin en oikein löytänyt perusteita asiaa vastustaakaan. Hoivapaikkoja kyllä tarvitaan, ja myös työllistämisvaikutus painoi vaa'assa. Toivottavasti työllistämisvaikutus toteutuu odotusten mukaisesti.

Lisäksi valtuusto myönsi lisämäärärahan 100000 euroa Elisenvaaran väistötilojen hankintaan.  Tässä ei ole mitään epäselvää. Väistötilojen pitää olla riittävät ja kunnossa, kunnes Elisenvaara saadaan rakennettua.

Keskiviikkona 29.3.2017  klo 17.30 oli Riihikosken koulun auditoriossa kuntalaistilaisuus  yhtenäiskoulujen valmistelusta. Sinne lähdimme myös Dieterin kanssa kuuntelemaan kuntalaisten mielipiteitä.

Kunnanjohtaja ja FCG:n konsultit eivät saaneet mielipidettäni muuttumaan kouluasiassa, vaan edelleen olen sitä mieltä, että Riihikosken koulu pitää korjata ja laajentaa alusta alkaen 1-9 luokille.  Muutama kappale alempana löytyy seikkaperäisempi kirjoitus asiasta. Paikalla olleen yleisön kommentit vain vahvistivat mielipidettäni. Maanantaina 3.4. valtuustossa sitten katsotaan, miten käy.

Kunnanhallituksen kokous 27.3.2017

Kunnanhallituksessa oli tilinpäätöksen lisäksi esillä muun muassa kaavoituskatsaus.  Kunnanhallitus hyväksyi kaavoituskatsauksen ja antaa sen edelleen tiedoksi valtuustolle. Kaavoituskatsaus löytyy kokouksen pöytäkirjan liitteistä. Se on hyvä tietopaketti valtuutetuille ja kuntalaisille kunnan kaavoitustilanteesta. Kaavoitus on Pöytyällä hyvässä mallissa. Tonttivarantoa kunnassa on jokaisessa entisessä kuntakeskuksessa ja omakotitalo- ja muitakin tontteja varmasti riittää kymmeniksi vuosiksi. Raakamaata ei tarvitse ihan heti ostaa lisää.

Toin kunnanhallituksen samassa kokouksessa muissa asioissa myös kuntalaisten terveisiä. Kunnan työntekijät toivovat, että työntekijöiden osaamista voitaisiin hyödyntää ja kierrättää laajemmin kunnassa. Esimerkiksi vanhusten hoidon puolella on erityisosaamista, jota voisi hyödyntää koko kunnassa. Samoin työntekijöiltä löytyy paljon paljon ideoita koko toiminnan kehittämiseen. Kokouksessa oli puhetta (ei vielä päätöksiä), että kunnassa voitaisiin kehittää aloitetoimintaa ja myös palkita jollain tavalla aloitteista.

Tilinpäätös 2016

Vuoden 2016 tilinpäätäs oli kunnanhallituksen käsittelyssä ja allekirjoitettavana kokouksessa 27.3.2017.

Tilinpäätös oli pitkästä aikaa ylijäämäinen eli ylijäämä oli suuruudeltaan 663532 €. Tämä tietää sitä, että ylijäämällä voidaan kattaa aiempien vuosien alijäämää niin, että kattamatonta alijäämää jää enää 154872 €. Tämä tietää aikamoista helpotusta kunnan talouteen, kun pahimmillaan alijäämän ennakointiin kasvavan noin 1,5 miljoonaan euroon.  Aikamoisen ailahtelevaa ja ei kovin ennustettavaa tämä kuntatalous.

Mistä sitten odotettua parempi tulos johtuu? Siihen on montakin syytä. verotulot ovat kasvaneet, valtionosuudet toteutuivat ennakoitua suurempina ja palveluiden ostoihin kului huomattavasti arvioitua vähemmän rahaa. Palveluiden ostoissa vaikutti ennen kaikkea terveyspalveluissa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin ennakoitua pienemmät maksut.

Hyvään tulokseen vaikutti myös palkka- ja henkilöstökulujen toteutuminen ennakoitua pienempinä. Se johtuu osittain henkilöstöjärjestelyistä ja virkojen ja tehtävien täyttämättä jättämisestä. Osa toimenpiteistä on tehty suunnitellusti. esimerkiksi talouspäällikön virkaa ei täytetty eläköitymisen jälkeen, vaan se muutettiin taloussuunnittelijan tehtäväksi ja täytettiin olemassa olevasta henkilökunnasta. Osa täyttämättä jättämisestä ei ole ollut suunnitelmallista, vaan on johtunut siitä, että ei ole ollut päteviä hakijoita (esimerkiksi sosiaalityöntekijän virka). Myös uusien henkilöiden rekrytoinnista johtuen on tullut aukkoja, jolloin ei ole ollut tehtävänhoitajaa.

Täytyy myös muistaa, että tuloksessa näkyy myös Suomen hallituksen aikaansaama Kiky-sopimus. Se näkyy lomarahojen jaksottelussa jo viime vuoden puolella. Vaikka kuntapäättäjää helpottaa hyvä tulos, en hurraa Kiky sopimuksen tuottamalle säästölle. Se on revitty jo ennestään pienipalkkaisten ja naisvaltaisten alojen kuntatyöntekijöiden selkänahasta, kun lomarahoja leikataan 30 %.

Kunnanhallituksen ylimääräisessä kokouksessa 21.3.2017 käsiteltyjä asioita

KUNNANHALLITUKSESSA VAIHTOEHTO, JOSSA RIIHIKOSKEN KOULU KORJATTAISIIN JA LAAJENNETTAISIIN ALUSTA ALKAEN 1-9-LUOKILLE  HÄVISI ÄÄNESTYKSESSÄ 6-4. KANNATIN HÄVINNYTTÄ EHDOTUSTA.

Olin valmistautunut tekemään poikkeavan ehdotuksen pohjaehdotukseen kohtaan yksi.

Pohjaehdotuksessa ehdotettiin, että Riihikosken yhtenäiskoulu tulee muodostumaan kahdesta yksiköstä: Auvaisten yksiköstä, jossa järjestetään 1-2- luokkalaisten opetus sekä Riihikosken yksiköstä, jossa järjestetään 3-9 luokkalaisten opetus. Riihikosken yksikköön tulevat sijoittumaan myös Oripään kunnan 7-9 luokkien oppilaat 1.8.2018 alkaen.

Oman valmistellun ehdotukseni olin muotoillut seuraavasti: Riihikosken yhtenäiskoulu muodostetaan alusta alkaen yhdestä yksiköstä, johon sijoitetaan vuosiluokkien 1.-9. opetus. Riihikosken yksikköön tulevat sijoittumaan myös Oripään kunnan 7-9 luokkien oppilaat 1.8.2018 alkaen. Keskustan Hilkka Lindgren ehti tehdä saman sisältöisen ehdotuksen ennen minua, joten kannatin sitä. Tämä kannattamani ehdotus hävisi äänin 6-4. Asian käsittely jatkuu valtuuston kokouksessa.

Päädyin kannattamaan Riihikosken koulun yhden yksikön vaihtoehtoa seuraavin perustein:

Minusta ei ole oikein, että pienet 1-2-luokkalaiset kuljetetaan kauemmas, kun nyt koulunkäynti onnistuu suurimmalta osalta omatoimisesti jalan tai pyörällä. Sadan oppilaan kuljettaminen pieneen kyläkouluun keskustaajamasta ei ole järkevä ratkaisu.

Vieraillessani Dieterin kanssa ennen kunnanhallituksen kokousta Auvaisten koulussa kuulin myös sellaisesta näkökohdasta, jota en ainakaan itse ollut aikaisemmin tullut ajatelleeksi. Jos 1-2-luokkalaiset sijoitetaan Auvaisiin, heiltä jää puuttumaan ylempiluokkalaisten koululaisten malli. Kun 1-2-luokkalaiset ovat omissa ympyröissään yhdessä koulussa, saattaa sopeutuminen isompaan kouluun olla haasteellista.

Pohjaesityksessä on turhaan palasteltu kustannuksia eri yksikköihin ja pitkälle aikavälille. Vaikka 1-2-luokkien sijoittamista on perusteltu väliaikaisuudella, aika saattaa hyvinkin venyä 10 vuodeksi.  Palastelun vuoksi rakennuskustannukset saadaan näyttämään mukamas edullisemmalta. Kukaan ei kuitenkaan takaa tässä vaiheessa lopullista toteutunutta kustannusta. Näin sanoivat FCG:n konsultit, jotka ovat arvioineet tietyn neliöhinnan, mutta varoittivat samalla, että se on vain arvio ja saattaa muuttua. Lisäksi FCG:n konsultit sanoivat, että rakennuskustannukset eivät juurikaan kasvaisi, vaikka laajennukseen tehtäisiin neljä opetustilaa 1-2- luokkaisille. Kustannukset pysyisivät silti noin kahdeksassa miljoonassa eurossa. Nyt tehdyllä päätöksellä meillä on pahimmassa tapauksessa rakenteilla uusi Elisenvaara, jota jatketaan yhtenä vuosikymmenenä tuonne ja toisena tänne.

Rakenteelliset säästöt, joita tässä on kokoajan tavoiteltu, saavutetaan mielestäni paremmin rakentamalla koulu yhdellä kertaa valmiiksi. Henkilökuntaa voidaan käyttää tarkoituksenmukaisemmin ja joustavammin, kun ollaan saman katon alla. Yhdessä yksikössä toimiminen mahdollistaa myös avustaja-, oppilashuolto- ja muiden tukiresurssien käytön tehokkaasti ja oppilaita parhaiten hyödyttävällä tavalla.

Myös Auvaisten koulun tilat epäilyttävät. Ovatko ne kuitenkaan tarkoituksenmukaiset ja riittävät sadalle pienelle oppilaalle? Mielestäni eivät. Auvaisten koulu näyttää ulkoapäin tilavalta. Liikuntasali näyttää käyttökelpoiselta, mutta muut sisätilat ovat pieniä ja sokkeloisia. Olemassa olevat luokkatilat ovat pienet ja nyt jo pulpettaja täynnä. Neljättä luokkatilaa kaavaillaan nykyiseen puutyöluokkaan. Neliömäärät saadaan laskelmissa riittämään sadalle oppilaalle, mutta epäilen, ovatko tilat kuitenkaan käyttökelpoiset.  Käydessämme tutustumassa Auvaisten koulussa ennen kunnanhallituksen kokousta, saimme perusteellisen esittelykierroksen. Yläkerran pienryhmätilat ovat pienet ja sokkeloiset- Se on vanha asunto. Niitä tiloja ei voi hyödyntää varsinaisina luokkatiloina. Yläkerrassa ei ole toimivaa ilmanvaihtoa. Kävimme myös kellarikerroksessa. Ikävä kyllä siellä lehahti nenään suoranainen homeen haju, joka voimakkaimmin tuli eräästä teknisestä tilasta. En halua lietsoa pelkoa, mutta mielestäni Auvaisten koulussakaan ei ole paras mahdollinen sisäilmanlaatu. Nämä ovat tietysti maallikon havaintoja aistinvaraisesti, mutta mielestäni myös tämä puoli pitää tuoda esille.

Nyt kunnanhallituksen käsittelyssä voittanut ehdotus hankaloittaa lapsiperheiden arkea. Tulen edelleen tekemään tulevassa valtuuston kokouksessa ehdotuksen tai kannattamaan ehdotusta, jossa Riihikosken yhtenäiskoulu toteutetaan alusta alkaen yhtenä yksikkönä, johon sijoitetaan vuosiluokat 1-9.

Tulevaisuusjohtajan viran julistaminen uudelleen haettavaksi oli päätettävänä kunnanhallituksen kokouksessa 21.3.2017

Tein poikkeavan ehdotuksen että tulevaisuusjohtajan virkaa ei täytetä.

Perustelut: Virka on määräaikainen vuoden 2018 loppuun. Koska ensimmäisellä kierroksella ei onnistuttu rekrytoinnissa, viran täyttäminen menee käytännössä liian pitkälle, jotta tulevaisuusjohtajasta olisi oikeasti hyötyä Pöytyän kunnalle. On epävarmaa, että virkaan valittu voi irrottautua nopeasti uuteen työhön ja lisäksi perehtyminen vie runsaasti aikaa.

Ehdotukseni ei kuitenkaan saanut kannatusta ja näin ollen se raukesi.

Tarvitaanko Pöytyällä tulevaisuusjohtajaa - Ei todellakaan

Kunnanhallituksen esityslistalla oli asiana tulevaisuusjohtajan viran perustaminen.  Tehtävä olisi määräaikainen vuoden 2018 loppuun.

Tein poikkeavan esityksen. Pöytyälle ei tule perustaa tulevaisuusjohtajan virkaa. Perustelin kantaani ensinnäkin sillä, että viran perustaminen on vastoin talouden tasapainottamisvaatimuksia. Lisäksi valtuuston joulukuun kokouksessa talousarviokäsittelyssä asia olisi pitänyt olla esillä, jotta valtuusto olisi voinut ottaa kantaa asiaan. Määräraha on kuulemma talousarviossa varattu. Asia olisi pitänyt mainita myös sanallisesti talousarvion toiminnallisissa tavoitteissa. Varsinkin, kun juuri aiemmin oli todettu, että kehitysjohtajan määräaikaista virkaa ei jatketa. Harhaanjohtavaa,  sanon minä.

Pöytyälle ei yksinkertaisesti ole varaa palkata uutta johtajaa tässä taloudellisessa tilanteessa, kun kouluremontit pitäisi saada käyntiin. Tulevaisuusjohtajan pelkät palkkakulut tulevat olemaan varovasti arvioiden noin 60.000 euroa vuodessa. Siihen vielä sivukulut. mahdetaanko jo puhua 75.000 euron kuluista vuosittain.
Ei ole taloudellisesti eikä toiminnallisesti järkeä palkat täysin uutta johtavaa viranhaltijaa lyhyeen määräaikaiseen tehtävään.

Tulevaisuusjohtajan viran perustamista perusteltiin muun muassa SOTEn myötä tulevilla valmistelutöillä. Poikkeava esitykseni sai kannatusta, mutta hävisi äänestyksessä luvuin 7-3.

Olettamukseni on, että kustannukset tulevaisuusjohtajasta tulevat olemaan hyötyjä suuremmat. Ensinnäkin rekrytointi vie aikansa.  Toisekseen uuteen tehtävään tulijan perehtyminen vie aikaa vähintään puoli vuotta.  Siinä sitten menikin vuosi 2017.  Palkka juoksee, mutta tuleeko tuloksia? Sen olisin voinut jotenkin hyväksyä, että kehitysjohtajan määräaikaisuutta olisi jatkettu jonkin aikaa.  Olisi ollut kunnan tunteva ja toimelias viranhaltija uuden kunnanjohtajan apuna.  Mutta se järjestely ei kaikille sopinut.

Lukekaapa huviksenne tulevaisuusjohtajan viran hakuilmoitus, joka löytyy esimerkiksi kunnan sivuilta esityslistan liitteenä. Aikamoista yli-ihmistä etsitään. Onnea vain rekrytointiin!

By the way jätin eriävän mielipiteen päätökseen.

Subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus

Pöytyän kunnan koulutuslautakunta rajasi viime vuonna oikeutta subjektiiviseen varhaiskasvatukseen.  Valtuuston vuoden 2017 talousarvion käsittelyssä viime joulukuussa esitin, että subjektiivisen päivähoito-/varhaiskasvatusoikeuden rajaus poistettaisiin ja palautettaisiin subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen.  Rakas puoluetoveri Dieter kannatti esitystäni sekä myös eräs valtuutettu Keskustasta. Hävisimme äänestyksen 22-11.  Aika hyvä äänestystulos Vasemmistoliiton kahdella valtuutetulla.

Subjektiivisen varhaiskasvatuksen rajaus on ihan hölmön hommaa. Se ei käytännössä  tuo säästöjä kunnalle. Subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus on ennen kaikkea lapsen oikeus.